Att färdigställa sin logotypidé

är man ska starta eget är logotypen något av det viktigaste man bör tänka på. Logotypen är bilden som ska representera det som ditt företag står för, den ska föra kundernas tankar till just ditt företag. Det är möjligt att låta en expert skapa en logotyp åt ditt företag, men du kan också välja att ta fram din egen logotyp som du kan få hjälp med att färdigställa. Om har en pixelbild i till exempel jpeg-format kan du höja kvaliteten på bilden och öka användningsmöjligheterna genom vektorisering.

Att tänka på när man färdigställer sin logotyp

Det är en hel del man behöver ta i beaktande när man planerar sin egen logotyp. Förutom att logotypen bör vara unik, tidlös och samtidigt enkel i sin design så att den är lätt att komma ihåg, bör man även ta målgrupp och konkurrenter i åtanke. Det kan även finnas specifika användningsområden som kan ha betydelse för utformningen av din logotyp. Om du jobbar internationellt kan det även vara en bra idé att ta reda på vad som går hem, och framför allt vad som inte går hem, i andra länder vad gäller till exempel färg och form.

Värdet av att vektorisera logotypen

Att vektorisera en logotyp innebär att man omvandlar en pixelbild (jpeg, psd, tiff etc.) till en vektorbild i EPS-format, som är ett högkvalitativt digitalt format. En pixelbild består av rektanglar, eller bildpunkter – i olika färger – som kan förekomma i större eller mindre antal beroende på upplösning. När den förstoras, förstoras rektanglarna så att de till sist kan urskiljas, och det ser inte särskilt tilltalande ut. En vektorbild däremot består av geometriska symboler som punkter, linjer och cirklar som varieras enligt bildens form och färger. Det gör att en vektoriserad bild kan förstoras i princip hur mycket som helst utan att bli suddig, medan en pixelbild blir suddigare ju mer den förstoras. En vektoriserad bild kan alltså användas och tryckas i olika storlekar och samtidigt bibehålla en hög kvalitet.