Ska du köpa logotyp?


Det börjar förstås med att du har eller ska starta någon verksamhet och till den behöver du ett namn och som steg 2 en logotyp för som du kan använd i marknadsföringen.
Redan här är du att gratulera till en spännande resa när det gäller att bygga upp något och glädje att lyckas som entreprenör.
Här ger vi förslag på leverantör när du ska köpa logotyp!

När det gäller den konkreta logotypen vill vi föreslå några saker att tänka på lite extra.
1. Identifiera din målgrupp! Det är ju målgrupp en som är det viktig inte om du själv tycker om loggan. Att du gillar den logotyp du jobbar under är ju en fördel men inte måttet på framgång när det gäller logotypdesign.
2. Ta gärna in second opinions, men inse att om loggan ska kompromissas ihop i en större grupp så blir det lätt att den vattnas ur och bestjäls från sin själ, det som gör den unik.
3. Så måste den ju förstås funka att använda i tryck, hålla rimliga format funka i gråskala. Att få den vektoriserad är ju en självklarhet så den enkelt går att skala upp och förstora.
4.Det är ju också bra att snegla lite på konkurrenterna så man inte hamnar i ett läge där den är för lika något som redan finns. Din logotyp ska ju spegla dina värde och affärsidé.

Slutligt är det ju värdefull när du ska köpa logotyp att du har en strategi för att välja leverantör. Här finns mycket att säga men den enklaste slutsatsen är nog att du bör undvika de som är allra billigast då får du bara något mallbaserat och det blir lite att skjuta sig i foten.