En bra logo – mer än bara snygg

Det är inget fel med att ha en snygg logotyp. Men vad som är snyggt för dig, kanske inte är det för någon annan. Din logga kan vara så mycket mer än bara estetiskt tilltalande. Den kan på några få sekunder ge ett intryck hos betraktaren som förmedlar trygghet, miljömedvetenhet, styrka, kvalitét, ja listan kan göras lång. Här gäller det för dig som är kund att först fundera på vad det är du vill att människor ska förknippa ditt varumärke med.

Vårt arbetssätt

Vi har utvecklat ett väl fungerande och kostnadseffektivt arbetssätt, som fungerar så här: Vi börjar med ett samtal för att bilda oss en uppfattning om ditt företag eller din produkt – ditt varumärke. Du får ett mejl, där du kan svara på ett antal frågor gällande din verksamhet, känsla som ska förmedlas, målgrupp m.m. Sedan utarbetar vi ett förlsag och beskriver tankegångarna bakom det. Du funderar på förslaget och återkommer med feedback eller ett godkännande.

Nöjd-kund-garanti

Vi har nöjd-kund-garanti, vilket innebär att du har full trygghet när du anlitar oss som leverantör. Vi arbetar helt enkelt tills du är nöjd. Skulle du mot förmodan inte bli nöjd, behöver du heller inte betala något. Givetvis behåller vi då även rättigheterna att använda de förslag vi tagit fram.

Vikten av en tydlig företagsidentitet

Med tiden kan din logotyp laddas med positiva värden, så att den förknippas med just de värden du önskar. Detta kräver givetvis ansträngning på fler områden, t.ex. ett positivt bemötande mot kunder, marknadsföring på Internet, trycksaker eller kanske sponsring av något populärt evenemang.

Din logotyp blir då en värdefull tillgång. Många varumärken värderas idag till stora summor, för deras förmåga att locka nya kunder, generera intäkter och stärka kundlojaliteten. Därför är det viktigt att din logotyp är professionell och fungerande från början, eftersom det kan kräva stora ekonomiska insatser från dig att byta en existerande företagsprofil – skyltar, visitkort, bildekaler, webbdesign m.m

Du som redan har en inarbetad grafisk identitet

Detta betyder givetvis inte att du som redan har en inarbetad logotyp och företagsidentitet sedan flera år inte kan ha nytta av förändring. Tiderna förändras och det gör även människors uppfattningar och associationer till grafisk formgivning. Många företag väljer att efter flera år fräscha upp sitt varumärke för att hänga med i tiden. Då bör man se över vad det är som varit bra och vad som kan bli ännu bättre. Ofta kan det vara bra att behålla grafiska element som din målgrupp känner igen sedan innan. Då kan ditt varumärke lyftas till nya höjder, istället för att du behöver åter börjar från noll.

Oavsett du har ett nytt varumärke, eller ett med flera år i bagaget, kontakta gärna oss för ett förutsättningslöst samtal. Läs även om grafisk profil, profilmanual eller varför inte se några av de logotyper vi designat.