Värdeskapande varumärkesstrategi - det börjar med en bra logotyp!

Vad innebär egentligen ett varumärke och en logotyp?

Idag sätter många ihop dem tillsammans, men riktigt så är det inte. Logotypen hos ett företag är den bild som får en person att komma ihåg varumärket och med det sagt så är det viktigt att skapa en bra logotyp för att bli igenkänd senare. Så den stora frågan blir då vad som är en bra logotyp och vad den skall förmedla vid första anblick?

En logotyp måste givetvis vara professionell och gärna sticka ut från mängden. På så sätt blir det enklare att känna igen loggan och man tänker då på företaget. Logotypen kan inte berätta allt om företaget, men man skall försöka förmedla en del av värderingarna som man har. Färgen, formen och typsnittet är några få grejor som är starka värdebärare och som därmed också får människor att tänka på företaget. Med andra ord kan man förmedla känslor med logotypen vilket också blir en trygghet för kunden.

Just trygghet är något som är väldigt viktigt att förmedla till kunden. Genom en professionell logotyp kan du förmedla trygghet, men det skall samtidigt passa in i företaget. En logotyp för en leksaksaffär kan inte vara densamma som en logotyp för en advokatfirma. För leksaksaffären är det kanske extra viktigt med olika färger medan en advokatfirmas skall se stilren ut.

 

Vad innebär det med en professionell logotyp och vem är det som skapar den? En proffsig logotyp måste exempelvis uppfylla en del tekniska krav. Dessa skiljer sig beroende på vilket sammanhang den skall användas i. På Internet finns det vissa krav och för tryck finns det andra. Allt som oftast behöver man skapa olika varianter av sin logotyp för att få fram den bästa.

Som vi även var inne på så skall logotypen även presentera företaget på korrekt sätt. Om vi går tillbaka till leksaksaffären så är det kanske bra med mycket färg och rolig form som får kunden att enkelt koppla affären som bra och rolig. Man skall därför lägga mycket krut på sin logotyp och få fram värdeord som presenteras i logotypen.

Att anlita en reklambyrå kan vara ett smart drag då designern har en lång gedigen erfarenhet. Då kan man enkelt undvika enkla misstag och få fram den bästa logotypen. Även om man har en duktig designer inom företaget så är det ändå bäst att anställa en reklambyrå som har koll på de tekniska kraven. På så sätt kan man undvika misstagen och skapa en logotyp i bästa kvalité. Innan du väljer en reklambyrå bör du även be om att få se lite av deras tidigare arbete, för att snabbt och enkelt se deras potential och bredd på deras kunskap.

Summan av kardemumman är att du skall lägga stort fokus på din logotyp. Det är nämligen här den potentiella kunden får sin första inblick i företaget och man kan presentera sig i den form man vill vara. Är man en seriös advokatfirma bör man kanske inte ha så mycket färg utan mer fokus på att se stilrent och snyggt ut. Har man en leksaksaffär gäller det att skapa en rolig logotyp som får kunden att känna sig trygg med företaget. Viktiga värdeord som du bör fråga dig själv är: Vad vill du att din kundgrupp ska se vid första anblick? Därefter skapar du en logotyp som visar upp rätt sida av ditt företag.

Nyhetsarkiv

  • Nu har vi uppdaterat webbplatsen!

    Nu har vi en ny webb med presentation av våra tjänster inom grafisk formgivning, läs och ta gärna en kontakt

    Läs mer
  • Värdeskapande varumärkesstrategi - det börjar med en bra logotyp!

    Vad innebär egentligen ett varumärke och en logotyp?

    Läs mer
  • Inte bara logotyp - Stärk identiteten med en grafisk profil och manual

    För att världen ska kunna se ditt företag på rätt sätt behövs en grafisk profil som ger rätt budskap. Det är väldigt viktigt att följa ett tydligt budskap för att skapa ett högt rankat varumärke och därmed gynna företaget.

    Läs mer
  • Starka varumärken får nystartade företag att växa

    Vinnande koncept till framgång? För att kunna skapa en grund till ett företag behöver man lönsamhet och då blir den stora frågan, hur skapar man lönsamhet?

    Läs mer
  • Ny sida

    Nu är nya sidan lanserad

    Läs mer