Inte bara logotyp - Stärk identiteten med en grafisk profil och manual

För att världen ska kunna se ditt företag på rätt sätt behövs en grafisk profil som ger rätt budskap. Det är väldigt viktigt att följa ett tydligt budskap för att skapa ett högt rankat varumärke och därmed gynna företaget.

Det är också viktigt att skapa ett bra första intryck. Visste du att man dömer en person på några få sekunder? Då förstår du nog vikten av att skapa ett bra första intryck som företag. Som tidigare nämnt är ett tydligt budskap det som ger kunden information om vad för produkt/tjänst som ska köpas, inte nog med det, behöver den grafiska profilen vara tydlig och visuellt vackert för ögat.

För att kunna uppnå bästa resultat är det viktigt att man har en grafisk manual som ger tydlig grafisk profil och enhetlighet. Om det är mer än en person som jobbar med den grafiska designen för ett företag är det viktigt att dessa kan följa de riktlinjer som anges i den grafiska manualen. Har alla designers olika sätt att skapa, så kan det bli ett störmoment då kunden aldrig kommer koppla den grafiska designen med ditt företag.

Det är även viktigt för utomstående att kunna förhålla sig till de riktlinjer manualen anger. Om en utomstående tredje part ska kunna arbeta med varumärket ska även manualen hjälpa dem i deras arbeta att följa den enlighetliga grafiska profilen, även om denna tredje part inte är inom samma bransch. 

Vill du även att en nybörjare eller en person inom en annan bransch ska kunna tolka din grafiska manual?

All den information som tidigare blivit sedd via endast traditionella tidningar har idag flyttats till internet och vi kan även se att allt fler kampanjer skapas via sociala medier. Det finns nu alla sorters kunder och företagare som kan få möjlighet att bli din samarbetspartner. Dessa kommer från olika bakgrunder vilket betyder att de kan behöva tillgång till din manual för att kunna sprida din vision.

När du skriver en grafisk manual är det även viktigt att tänka på enkel- och tydlighet. Om du skriver en manual för grafiska designers kan det hända att detta är för svår information att tolka. Tar man då in en person som inte är involverad i samma bransch kan detta påverka resultatet då personen eventuellt ignorerar läsningen och därmed inte följa manualens anvisningar. När man skapar en manual är det viktigt att den anger hur typsnitt, färger och logotyp ska följas. Om man har skrivit en manual utförligt giver denna också riktlinjer på hur annonser, skrift inom sociala medier och på fysiska utställningar skall se ut.

Om företaget vill att ett specifikt skriftspråk ska användas kan man även hitta den informationen i manualen. För att man ska undvika att fel vision sänds ut till en tredje part kan man ge exempel på hur designen ska se ut. Hr är det lika viktigt med både positiva och negativa ting, så att personen i fråga kan få en perfekt uppfattning.

Under tiden ett företag växer blir det fler och fler personer som arbetar tillsammans för att uppnå visionen. Det är därför viktigt att informationen är tydlig och följer samma budskap ut i fingerspetsarna. Kunden ska veta vad du som företag erbjuder och vad dem får ut med din tjänst eller produkt. Målet är att kunden skall känna ett behov av just din produkt eller tjänst som gör att ditt företag har framtiden för sina fötter.

Nyhetsarkiv

  • Nu har vi uppdaterat webbplatsen!

    Nu har vi en ny webb med presentation av våra tjänster inom grafisk formgivning, läs och ta gärna en kontakt

    Läs mer
  • Värdeskapande varumärkesstrategi - det börjar med en bra logotyp!

    Vad innebär egentligen ett varumärke och en logotyp?

    Läs mer
  • Inte bara logotyp - Stärk identiteten med en grafisk profil och manual

    För att världen ska kunna se ditt företag på rätt sätt behövs en grafisk profil som ger rätt budskap. Det är väldigt viktigt att följa ett tydligt budskap för att skapa ett högt rankat varumärke och därmed gynna företaget.

    Läs mer
  • Starka varumärken får nystartade företag att växa

    Vinnande koncept till framgång? För att kunna skapa en grund till ett företag behöver man lönsamhet och då blir den stora frågan, hur skapar man lönsamhet?

    Läs mer
  • Ny sida

    Nu är nya sidan lanserad

    Läs mer